Jeśli chcesz otrzymywać informację o promocjach i nowościach w naszej ofercie wpisz swój e-mail.

Zapisz | Wypisz


Sonda

Co jest dla Ciebie najbardziej interesujące?

Techniki zapamiętywania

Szybkie czytanie

Mind mapping

Inne

Głosuj

NZOZ JANTAR

logo_profi-lingua

OTU Borowikowa

borowikowa_logo

Ciekawe artykuły

Pisząc o przesłuchaniach, hipnozie i różnego typu pamięci, wspominaliśmy o tym, że nietrudno jest modyfikować ludzkie wspomnienia do niecnych celów. To przykry ale autentycznych fakt. Tymczasem mataczenia w pamięci nie muszą wcale mieć nic wspólnego z osobami trzecimi i nie musza być perfidnie planowane.
 
Czy to oznacza, że okłamujemy sami siebie i nie możemy ufać własnym, pewnym sądom?
 
Czy możemy ufać własnym zmysłom? Czasami cos pachnące truskawkami, okazuje się tylko sztucznym dodatkiem zapachowym na równi dodawanym do jogurtów, jak i płynów do mycia naczyń. Ile to razy wydawało się nam, że coś słyszymy? Pamięci, a raczej wspomnieniom, podobnie, jak zmysłom nie zawsze możemy ufać.
 
Czy wiecie, że nawet 20-25% tego, co mówimy, opierając się na naszych wspomnieniach, to informacje nieprawdziwe?
więcej

Pamięć epizodyczna, o której kilkakrotnie wspominaliśmy, to typ pamięci odpowiedzialnej za przechowywanie śladów w pamięci.  Przechowywane są w niej zdarzenia mające swoje stałe – czas i przestrzeń. Częściowo pamięć epizodyczna łączy je w logiczną całość, nadając im sens na podstawie wzajemnych powiązań. Ciekawe postrzeżenie przestawił jeden z uczonych, badający temat pamięci epizodycznej.  
więcej

Pisaliśmy niejednokrotnie o tym, że niećwiczona pamięć, jak mięsień – nie rozwija się i zanika. Tymczasem aktywne korzystanie z pamięci, stosowanie metod mnemotechnicznych do jej poprawy, tworzy wokół niej warstwę ochronną, pancerz, który zapewnia stale wysoką jakość. Mitem jest, że w raz z wiekiem nasza pamięć pogarsza się. Owszem, istnieją zaburzenia, które mają bezpośredni związek z częściową utratą lub znacznym pogorszeniem pamięci.
więcej

Według Williama Jamesa naszym doświadczeniem jest to, co jesteśmy w stanie zaakceptować. W praktyce, zapamiętujemy lepiej te rzeczy, które lubimy, którymi się interesujemy, na które zwracamy większą, aktywniejszą uwagę. Patrząc obiektywnie, trudno się z tym nie zgodzić – w ten sposób kształtuje się nasza osobowość, poprzez przyswajanie doświadczeń zgodnych z naszymi upodobaniami. W przeprowadzonym eksperymencie pacjenci za zadanie mieli wcisnąć przycisk na jednym z dwóch wyświetlanych wyrazów.
więcej

Zapewne nie raz zastanawialiście się, jak silne emocje i w ogóle emocje wpływają na nasze procesy poznawania, zapamiętywania, uczenia się. Czy pod wpływem silnego stresu jesteśmy w stanie lepiej zapamiętać pewne dane, na przykład numery rejestracyjne auta, które w nas wjechało i odjechało uciekając lub przypominać sobie numery alarmowe, kiedy jesteśmy świadkami poważnego zdarzenia. Pomyślcie, jest wtedy łatwiej o skuteczne zapamiętywanie i odpamiętywanie czy trudniej?

 

więcej

Tabula Rasa, czyli dosłownie tłumacząc – niezapisana kartka. Czy tak właśnie wygląda nasza pamięć i każdego człowieka tuż po narodzeniu? Na to pytanie starali się w przeszłości odpowiadać filozofowie, dzisiaj pałeczkę przejęli naukowcy. Według Aleksandra z Afrodyzji, a wcześniej Arystotelesa, nasz intelekt materialny, czyli pamięciowy jest czystą możliwością, gotową do poznawania nowych rzeczy. Nie istnieją żadne przedwczesne determinanty, które ukształtowałyby ten intelekt – każdy rodzi się w tym samym stanie.
 
więcej

Pamięć epizodyczna, to z pewnością ulubiona pamięć człowieka, gdyż skupia się ona tylko i wyłącznie na nim samym. Może ona istnieć, dzięki działaniu pamięci semantycznej. Człowiek najlepiej zawsze pamięta zdarzenia związane z nim samym, kiedy może być głównym aktorem w scenariuszu życia. Jest to też umiejętność dokonywania introspekcji przy udziale logicznego ciągu zdarzeń, czyli odpowiednim zapamiętaniu i odtworzeniu z pamięci ciągów zdarzeń, w których graliśmy pierwsze skrzypce.

więcej

Uczenie bezwzmocnieniowe, zwane inaczej uczeniem poznawczym. Wiąże się ono z pojęciem pamięci proceduralnej, czyli opartej na zautomatyzowaniu, naśladowaniu, zgodnie z drogą warunkowania.  Z czym jest wzmocnienie w tym kontekście? Wzmocnieniem nazywać będziemy wszystkie składowe, mające realny wpływ na wystąpienie reakcji. Wzmocnienie powinno mieć charakter motywujący, jednak nie materialny, może to być na przykład ogólna obietnica lepszej przyszłości.

więcej

Według uczonego Edwina Guthriera zmiany w zachowaniu, które następują jako rezultat zachowania, nazywamy uczeniem. Uczenie się to kilka koegzystujących procesów, jak zmiany w układzie nerwowym, procesy związane ze spostrzeganiem, modyfikacja zachowań na skutek aktywności organizmu, oraz wytwarzanie skojarzeń między zjawiskami, w bliskiej odległości czasowej. Stosuje się kilkanaście techniki badania uczenia. Weźmiemy pod lupę, te najpopularniejsze:

 

więcej

Hipnoza nie jest nowym terminem. Tą technikę badają zarówno uczeni, jak i amatorzy. Posługują się nią osoby o szerokiej wiedzy i odpowiedniej wrażliwości, potrafiące wpłynąć na pacjenta. Hipnozy używa się najczęściej w spokojnej, relaksującej atmosferze. Hipnotyzer buduje z pacjentem więź bezpieczeństwa, przyjaźni, komfortu. W takim stanie nasze czujniki strachu gasną i jesteśmy obiektywnie zdolni wypowiadać się chętniej i więcej na różne tematy. 

więcej

Polecamy

Dodano: Poniedziałek 11 grudnia 2017

Jak zostać mistrzem gry

Dodano: Środa 15 listopada 2017

Zaburzenia pamięci, a leki

Dodano: Poniedziałek 30 października 2017

Pamięć - pióro, notes i atrament

Dodano: Środa 25 października 2017

Pamięć całkowicie plastyczna?

Dodano: Środa 18 października 2017

Akt pamieci, a zmiana wspomnień

Dodano: Poniedziałek 9 października 2017

Akronimy - zabawa słowami

Dodano: Poniedziałek 11 września 2017

Dlaczego po wakacjach mamy problemy z pamięcią?

Dodano: Sobota 2 września 2017

Jak mieć lepsze wspomnienia z wakacji?

Dodano: Niedziela 27 sierpnia 2017

Rymowanki i śmieszne wyrażenia

Dodano: Środa 19 lipca 2017

Czy nowoczesne technologie sprzyjają uczeniu się?

Dodano: Poniedziałek 19 czerwca 2017

20-, 30-latkowie. Generacja globalnej amnezji

Dodano: Poniedziałek 5 czerwca 2017

Ludzie sukcesu kochają gry!

Dodano: Piątek 26 maja 2017

System nawigacji wbudowany w mózg

Dodano: Czwartek 4 maja 2017

Jak sprawić, aby nasza pamięć pracowała dla nas?

Dodano: Środa 22 marca 2017

'THE BRAIN - GENIALNY UMYSŁ' - CZYM ZASKOCZĄ UCZESTNICY?

zobacz wszystkie

Województwo Kujawsko - Pomorskie intelektualnym centrum Polski dzięki modernizacji i reorganizacji SPW S.C

Gra w klocki

Efekty

Labirynt

bimage_114

Sonda

Czy warto ćwiczyć pamięć?

Tak

Nie

Nie wiem

Głosuj

mojregion

Strona główna | Aktualności | Kontakt | Szybkie czytanie | Nauka czytania | Szybkie uczenie | Program szybkie czytanie | OTUiW Jantar | OTU Borowikowa | Mapa serwisu

Copyright © 2003 - 2017 Szkoła Pamięci SPW

wykonanie mediart.pl Agencja Reklamowa Bydgoszcz

Szanowni Państwo, zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne (Dz.U.2004 Nr 171, poz. 1800, z późn.zm) informujemy, że w serwisie www.spw.pl stosuje się pliki cookies (tzw. ciasteczka), które są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywane informacje używane są m.in. w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia i tym samym akceptację Polityki cookies.
[x] Kliknij tutaj, aby ukryć komunikat