Jeśli chcesz otrzymywać informację o promocjach i nowościach w naszej ofercie wpisz swój e-mail.

Zapisz | Wypisz


Sonda

Co jest dla Ciebie najbardziej interesujące?

Techniki zapamiętywania

Szybkie czytanie

Mind mapping

Inne

Głosuj

logo_profi-lingua

Aktualności

Techniki badania uczenia

Dodano: Wtorek 25 listopada 2014

Według uczonego Edwina Guthriera zmiany w zachowaniu, które następują jako rezultat zachowania, nazywamy uczeniem. Uczenie się to kilka koegzystujących procesów, jak zmiany w układzie nerwowym, procesy związane ze spostrzeganiem, modyfikacja zachowań na skutek aktywności organizmu, oraz wytwarzanie skojarzeń między zjawiskami, w bliskiej odległości czasowej. Stosuje się kilkanaście techniki badania uczenia. Weźmiemy pod lupę, te najpopularniejsze:

 

 

  • Techniki badania reakcji ślinowych – stosowane przez Pawłowa w badaniach nad odruchami warunkowymi. Bodźcem warunkowym było jedzenie, a bezwarunkowym światło lub dźwięk. 
  • Techniki badania reakcji naczyniowo  ruchowych z użyciem pretyzmografu, tj. aparatu służącemu do badania zmian objętości kończyn związanych z badaniem dopływu krwi. Bodziec bezwarunkowy w tym przypadku to zimno lub gorąco, a bodziec warunkowy sygnały dźwiękowe bądź świetlne.
  • Techniki badania reakcji oddechowych – z wykorzystaniem pneumografu, maszyny umieszczanej na klatce piersiowej pacjenta, który reaguje na zmiany w oddychaniu. Bodźcami bezwarunkowymi są tu impulsy bólu.
  • Techniki badania oporu skóry (techniki skórno galwaniczne) – bada się u pacjenta wydzielany pot na skutek uczucia bólu, gdy skóra zmienia swą oporność.
  • Reakcje źreniczne – przedmiotem warunkowym mogą być również zwężenia źrenic. Źrenica zmienia się na skutek uwarunkowania światła i dźwięku. Udokumentowano, że po około 400 skojarzeniach, źrenica zwęża się na dźwięk. 
  • Reakcje sercowo naczyniowe – rejestruje się tętno zmieniające się pod wpływem aktywności serca. Bodźce bezwarunkowe, to ucisk na gałki oczne, bodźce warunkowe stanowi dźwięk i światło.
  • Techniki badania reakcji leukocytalnych – można przykładowo uwarunkować zmianę liczny białych ciałek, które wzrastają po spożyciu pokarmu.
  • Techniki EKG – udowodniono, że można uwarunkować zapis EKG. 

Małgorzata Litwin
 

 

cofnij

ostatnia aktualizacja 2015-02-07

Polecamy

Dodano: Niedziela 18 listopada 2018

Nowe kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych w Krakowie od 28.11!

Dodano: Niedziela 14 października 2018

Pobudź swój mózg. Odwiedź miejsca z przeszłości.

Dodano: Sobota 29 września 2018

Dlaczego po wakacjach mamy większe problemy z pamięcią?

Dodano: Niedziela 23 września 2018

Jak mieć lepsze wspomnienia z wakacji?

Dodano: Sobota 25 sierpnia 2018

Pamięć nie lubi samolotów

Dodano: Środa 6 czerwca 2018

Pamięć nie lubi długich podróży...

Dodano: Środa 16 maja 2018

Imprezy, które zapadają w pamięć

Dodano: Poniedziałek 12 marca 2018

Dlaczego wybrać wakacyjne treningi pamięci?

zobacz wszystkie

Województwo Kujawsko - Pomorskie intelektualnym centrum Polski dzięki modernizacji i reorganizacji SPW S.C

Gra w klocki

Efekty

Labirynt

bimage_114

Sonda

Czy warto ćwiczyć pamięć?

Tak

Nie

Nie wiem

Głosuj

mojregion

Strona główna | Aktualności | Polityka prywatności | Kontakt | Szybkie czytanie | Nauka czytania | Szybkie uczenie | Program szybkie czytanie | OTUiW Jantar | OTU Borowikowa | Mapa serwisu

Copyright © 2003 - 2018 Szkoła Pamięci SPW

wykonanie mediart.pl Agencja Reklamowa Bydgoszcz

Szanowni Państwo, zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne (Dz.U.2004 Nr 171, poz. 1800, z późn.zm) informujemy, że w serwisie www.spw.pl stosuje się pliki cookies (tzw. ciasteczka), które są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywane informacje używane są m.in. w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia i tym samym akceptację Polityki cookies.
[x] Kliknij tutaj, aby ukryć komunikat