Jeśli chcesz otrzymywać informację o promocjach i nowościach w naszej ofercie wpisz swój e-mail.

Zapisz | Wypisz


Sonda

Co jest dla Ciebie najbardziej interesujące?

Techniki zapamiętywania

Szybkie czytanie

Mind mapping

Inne

Głosuj

NZOZ JANTAR

logo_profi-lingua

OTU Borowikowa

borowikowa_logo

Aktualności

Jak otoczenie wpływa na naszą pamięć?

Dodano: Środa 15 października 2014

Uwaga w tym artykule przeprowadzano eksperymenty na ludziach. Co wrażliwszych prosimy o kilka głębokich wdechów przed rozpoczęciem lektury

A tak na poważnie, to fakt faktem do większości odkryć na temat pamięci dochodzono doświadczając właśnie z ludźmi. Nasz mózg jest tu przedmiotem badań i nie ma mowy o innej grupie docelowej aby być skutecznym i efektownym w opiniach na jego temat.

 

część 1

Środowisko jest niezwykle ważne dla rozwoju człowieka. I to na wszystkich etapach jest wzrastania i późniejszego funkcjonowania. To samo tyczy się kwestii pamięciowych, za które odpowiedzialny jest system nerwowy, znajdujący się w korze mózgowej. Już w XX wieku na Wschodzie przeprowadzano eksperymenty, jakich skutkiem miała być zmiana postawy w zachowaniu człowieka. Eksperymenty te nosiły nazwę Brain Washing, czyi znane nam pranie mózgu. Termin ten pochodzi z języka chińskiego. Pod przewodnictwem uczonego Hebba, Kanadyjczycy zlecili europejskim badanym przeprowadzenie testu na grupie studentów. W  niewielkim, dźwiękoszczelnym pomieszczeniu mieli oni przebywać na leżankach. Mieli oni założone okulary z połówek piłeczek pingpongowych, specjalne ochraniacze. Za zadanie mieli oni rozwiązywać różne testy, pokrewne z ich dziedzinami kształcenia się. W pomieszczeniu specjalnie włączono pewne szumy, a do ich wzroku docierały tylko niewielki promienie świetlne. Każdy z nich otrzymywał wysoką na te czasy sumę 20 dolarów za dzień spędzony na badaniach. W wyniku tego eksperymentu już połowa badanych zrezygnowała przed upływem drugiej doby. Tłumaczyli, że mieli halucynacje, problemy ze wzrokiem, trudności w rozwiązywaniu nawet tych prostych zadań. Niektórzy odczuwali niezgodność ich ciała z głową, tak jakby były one rozdzielone i ta przerażająca myśl kazała im rezygnować z dalszych prób. Jest to przykład deprywacji sensorycznej lub izolacji percepcyjnej. 


część 2
Kiedy jeszcze odczuwamy silną deprywacje sensoryczną?

Przykładowo w warunkach głębokiego zanurzenia w wodzie. Badani, nurkowie w głębinach, wytrzymywali w stanie zanurzenia maksymalnie 6-8 godzin, po czym domagali się przerywania eksperymentu. Zdiagnozowano u nich właśnie deprywację sensoryczna. Uważacie, że człowieka bardzo łatwo wybudzić ze snu? Okazuje się, że wręcz przeciwnie. Według naukowców tylko bardzo silne warunki deprywacji sensorycznej są w stanie wyrwać nas ze snu.  Przebudzenie nie następuje pod wpływem tych średnich, ale w tym czasie pojawia się inne zjawisko – marzenia senne. Jak powstają marzenia senne? Nasz mózg nie znosi być w stanie bezczynności. Dlatego w warunkach wyjątkowej dla niego nudy, jaką jest nasz sen, umila sobie czas sięgając do naszej pamięci i wiąże je z aktualnymi bodźcami, jakimi się ostatnio zajmowaliśmy. Dlatego też nauka przed snem jest tak skuteczna, gdyż w czasie snu nasz mózg powtarza sobie to, czego uczyliśmy się przed zaśnięciem. Dodatkowo umiera to we wspomnienia i tworzy za nas wspaniałe zakładki pamięciowe .
 
Nawet osoby, które uparcie twierdzą, że nie mają marzeń sennych – śnią w fazie snu REM.  Po okresie silnej deprywacji, jaką jest śnienie, zwiększa się i poprawia percepcja. Dlatego rano może wydawać nam się, że mamy lepszy wzrok, słuch i bardziej wyostrzone zmysły, czyli jesteśmy bardziej bystrzy. Wszystko zależy od siły stymulacji. W tym również procesy pamięciowe. Dobrej jakości pamięć, to odpowiednie pobudzenie deprywacji sensorycznej i percepcji.  Wiedzą coś o tym lotnicy, którzy pod wpływem zbyt dużej stymulacji mieli halucynacje polegające na oglądaniu samych siebie z zewnątrz kokpitu! Podobnie mają osoby jadące zbyt długo szybkimi autostradami. 33 osoby na 100 pod wpływem długo godzinnej jazdy autostradą, przyznawało się do halucynacji w trakcie jazdy. 

część 3
Dobra i skuteczna pamięć opiera się na utrzymaniu w średniej deprywacji sensorycznej i percepcji. Żadna z nich na dłuższą metę nie może grać pierwszych skrzypiec, gdyż nasz mózg przestaje prawidłowo pracować i w rzeczy samej budzą się koszmary. Naukowcy podejrzewają, że za sprawą zbyt wielkiego pobudzenia deprywacji sensorycznej ludzie cierpią na takie zaburzenia, jak alkoholizm, nałogowe palenie papierosów, autyzm, otyłość. Są to zaburzenia, z którymi z coraz lepszymi skutkami walczy się na drodze odpowiedniej stymulacji. Na stymulacje wpływ mają także czynniki, takie jak:
 
  • Genetyka, czyli nasze zakodowane warunki fizjologiczne.
  • Chemia prenatalna. Korzystne lub niekorzystne środowisko płodowe.
  • Chemia postnatalna. Czyli oddziaływanie toksyczne lub odżywcze, jak woda, powietrze, jedzenie, leki itp.
  • Środki sensoryczne stałe. Czyli wszystkie warunki prenatalne i postnatalne, wspólne dla jednego gatunku lub środowiska.
  • Środki sensoryczne zmienne.  Nasze doświadczenie. Indywidualne dla każdej jednostki w obrębie danego gatunku.
  • Środki traumatyzujące. Czyli wszystkie zmienne, które na różnych etapach wzrastania mogą doprowadzić do anomalii u jednostki. Są to jedyne środki, które mogą ale nie musza oddziaływać na jednostkę w ciągu całego jej życia.  Są to wady wrodzone i wady nabyte, a również pewnego rodzaju psychiczne kalectwa. 
Uczenie się to tak naprawdę wpływ środowiska zewnętrznego. Jeśli dziecko trafiło do takiego środowiska, gdzie naturalne jest mówienie, szybko nauczy się języka. Jeśli byłoby to środowisko nieme, dziecko nie przyswoi sobie umiejętności wysławiania się, gdyż odpowiednie aparaty nie zostały wykształcone. Tak więc, im większej stymulacji poddawani jesteśmy za młodu, tym większe szanse na zdrowy i silny rozwój mamy. Środowisko zewnętrzne jest wszystkim. To ono decyduje o tym, jacy jesteśmy i kim będziemy. 

 

cofnij

ostatnia aktualizacja 2014-12-24

Polecamy

Dodano: Środa 18 października 2017

Akt pamieci, a zmiana wspomnień

Dodano: Poniedziałek 9 października 2017

Akronimy - zabawa słowami

Dodano: Poniedziałek 11 września 2017

Dlaczego po wakacjach mamy problemy z pamięcią?

Dodano: Sobota 2 września 2017

Jak mieć lepsze wspomnienia z wakacji?

Dodano: Niedziela 27 sierpnia 2017

Rymowanki i śmieszne wyrażenia

Dodano: Środa 19 lipca 2017

Czy nowoczesne technologie sprzyjają uczeniu się?

Dodano: Poniedziałek 19 czerwca 2017

20-, 30-latkowie. Generacja globalnej amnezji

Dodano: Poniedziałek 5 czerwca 2017

Ludzie sukcesu kochają gry!

Dodano: Piątek 26 maja 2017

System nawigacji wbudowany w mózg

Dodano: Czwartek 4 maja 2017

Jak sprawić, aby nasza pamięć pracowała dla nas?

Dodano: Środa 22 marca 2017

'THE BRAIN - GENIALNY UMYSŁ' - CZYM ZASKOCZĄ UCZESTNICY?

zobacz wszystkie

Województwo Kujawsko - Pomorskie intelektualnym centrum Polski dzięki modernizacji i reorganizacji SPW S.C

Gra w klocki

Efekty

Labirynt

bimage_114

Sonda

Czy warto ćwiczyć pamięć?

Tak

Nie

Nie wiem

Głosuj

mojregion

Strona główna | Aktualności | Kontakt | Szybkie czytanie | Nauka czytania | Szybkie uczenie | Program szybkie czytanie | OTUiW Jantar | OTU Borowikowa | Mapa serwisu

Copyright © 2003 - 2017 Szkoła Pamięci SPW

wykonanie mediart.pl Agencja Reklamowa Bydgoszcz

Szanowni Państwo, zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne (Dz.U.2004 Nr 171, poz. 1800, z późn.zm) informujemy, że w serwisie www.spw.pl stosuje się pliki cookies (tzw. ciasteczka), które są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywane informacje używane są m.in. w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia i tym samym akceptację Polityki cookies.
[x] Kliknij tutaj, aby ukryć komunikat